Vanliga frågor

Det är enkelt. Du kan antingen ringa till oss på 073-688 32 05 eller på 073-905 26 32, Maila oss på info@leostrafikskola.se eller boka via e-handel. Ni som är elever kan boka via hemsida.

Ja, vi utbildar till både automat och manuellt växlade bilar.

För att få övningsköra krävs ett körkortstillstånd. Körkortstillstånd kan erhållas från och med när du är 15 år och 9 månader. Du måste göras en syntest och fylla i blanketter som sedan skickas till Transportstyrelsen.

Ja, är du mellan 18 och 48 år samt arbetslös kan du få låna pengar från CSN. Mer information hittar du hos CSN. Det går även att delbetala med Svea
Ekonomi, se ”Delbetalning”.

Det är i princip omöjligt att svara på, men din egen förmåga samt möjlighet att övningsköra hemma påverkar naturligtvis kostnaden för ditt körkort. Även andra faktorer spelar roll för vad kostnaden kommer bli, t ex ditt eget engagemang, motivering, förkunskaper, övningskörning hemma m.m.

Vissa upplever att det är svårt att ta körkort, men man måste tänka på att det är som ett prov, har du pluggat bra till det så kommer det inte vara några
problem. Du måste tänka på att det kommer att krävas mycket tid om du aldrig har kört innan eller inte kan reglerna. Har du däremot lite körvana och kan lite trafikregler så kommer det att vara mycket lättare. Det bäst är att kombinera både teori och praktikkörning. Sedan får man inte glömma att ta körkort ska vara roligt och inte tråkigt. Vi på körskolan kommer att se till att du har det roligt medan du lär dig!

Det är omöjligt att svara på. Alla är olika och har olika läshuvud vilket gör att tiden som man måste lägga ner varierar mycket. Det beror också på om du redan har vissa förkunskaper, som till exempel om du redan har suttit mycket i bilen som passagerare med en förare som förklarat trafikreglerna för dig och
vad de olika skyltarna betyder. Då kommer du förmodligen behöva spendera mindre tid än någon som inte har dessa förkunskaper.

Ja, du som elev är försäkrad genom den trafikförsäkring som finns för övningsbilen. Följer någon annan med dig i bilen är de inte försäkrade.

Avbokning av körlektion ska ske senast kl. 13:00 vardagen före körlektion.

Om det sker senare än kl 13:00, debiteras din lektion, såvida du inte kan uppvisa ett sjukintyg eller annat giltigt intyg, som är skäligt för utebliven körlektion. Sen avbokning skall ske till kontoret eller via telefon(svarare), glöm inte att uppge ditt namn eller personnummer.

Sker avbokning av intensivkursen senare än 14 dagar före kursstart får du tillbaka erlagd summa minus 10 % av kursens värde och eventuellt det du har förbrukat. Undantag gäller vid sjukdom mot uppvisande av läkarintyg. Trafikskolan förbehåller sig rätten att kunna avboka lektioner när t ex en trafiklärare blir sjuk eller en bil behövs vid en uppkörning, naturligtvis ska trafikskolan meddela eleven detta så tidigt som möjligt och om möjligt kunna erbjuda en ny tid.